Tuesday, August 30, 2011

Op weg naar Moermansk


Het kiezen van een route is meestal het afwegen van voor- en nadelen. Omdat ik geen duidelijk doel meer had om naar toe te fietsen, was de laatste dagen mijn motivatie een beetje minder. Ook blijkt het fietsen via de kleinere wegen niet altijd even gemakkelijk. Globaal had ik twee opties: vanuit Petrozavodsk zuidelijk fietsen via kleinere wegen of vanuit Petrozavodsk verder noordelijk fietsen naar Moermansk.

Omdat het vanuit Petrozavodsk nog een 900 kilometer is naar Moermansk, blijkt dit een haalbare afstand in de drie wegen die ik nog kan fietsen. Tevens zijn er een paar voordelen om langs een grote weg te fietsen: er zijn wat meer plaatsen waar je eten kan kopen, als het eens heel slecht weer is kan je gemakkelijk een pensionnetje vinden, en bij grote problemen kan je altijd de trein nemen. Volgens de Russen zou de weg soms druk zijn, soms minder druk. En voor mij heeft die stad toch wel iets ergs exotisch.

Vanaf morgen fiets ik dus verder naar het noorden. Vandaag zoek ik alvast thermisch ondergoed voor de koude nachten.

No comments: