Tuesday, August 30, 2011

Onderweg



Vanuit Sint-Petersburg ben ik via een grote boog naar Petrozavodsk gereden. De route was soms erg zwaar omdat grote delen van de route onverhard zijn en er veel moest worden geklommen. Ook blijkt dat er niet in elk dorpje eten is te kopen. En soms liggen deze dorpjes erg ver uit elkaar. Water vinden is soms ook een probleem en dan moet ik mijn waterfilter gebruiken om het water uit een meer of rivier te kunnen drinken. Dit zijn zowat de moeilijkste kilometers geweest van mijn fietstocht. Ik heb vooral geleerd dat je op de kleinere wegen volledig autonoom moet kunnen zijn.

Maar er waren ook mooie momenten. Zo vroeg ik of ik mijn tent mocht opzetten in een tuin. Dat was helemaal geen probleem. Onmiddellijk werd de banja (sauna en warm bad) opgestookt en werd ik ingewijd in de geheimen van deze Russische variant van de sauna. Ook was er de avond dat ik na 120 vermoeiende kilometers in een dorpje strandde en vroeg waar de camping was. Die bestond blijkbaar enkel op mijn wegenkaart. Maar ik kreeg zowaar mijn eigen blokhut.


No comments: