Thursday, July 28, 2011

Litouwen



Gisteren ben ik vanuit Rusland Litouwen ingefietst. Een groter verschil had ik mij niet kunnen voorstellen. In de kleine dorpjes in Rusland is werkelijk niets. Er is veel armoede en miserie.

En ik ging er van uit dat het vanaf Polen enkel maar minder zou worden tot in Sint-Petersburg. Zodra ik de grens over ging kwam ik in een totaal andere wereld terecht. Je kan het nog het beste met Zweden vergelijken, met dat verschil dat alles hier enkele keren goedkoper is dan bij ons. In de supermarkten kan je terug alle westerse merken krijgen en zien de straten en gebouwen er erg westers uit. En plots zijn daar terug de andere toeristen. Er is een rechtstreekse bootverbinding met Duitsland, dus zijn er ook veel Duitsers.

Meer dan negentig kilometer heb ik gisteren gefietst in de stromende regen. Mijn kleren waren doorweekt dus ik was heel blij dat ik een bed kon krijgen in een hostel.

Enkele dagen geleden zijn er twee van de vier bouten afgebroken waarmee het bagagerek aan het voorwiel is vastgemaakt. Ik had dat tijdelijk hersteld met enkele nylon binders. Vandaag heeft de plaatselijke fietsenmaker met veel handigheid enkele gaten geboord en het bagagerek degelijk vastgevezen. Dat geeft toch een veiliger gevoel. Want je wil echt niet dat het bagagerek vooraan in het voorwiel terecht komt.

1 comment:

Unknown said...

Wat een verschil met wit-rusland! inderdaad debeelden zeggen veel;